Craciunul
Biserica
Ortodoxa sarbatoreste pe 25 decembrie (7 ianuarie) Nasterea Domnului si Mantuitorului nostru
Iisus Hristos. Acest eveniment a avut loc in urma cu mai bine de 2000 de ani
intr-o pestera din Betleemul Iudeii. Deasupra acestui loc strajuieste de peste
1600 de ani, Biserica ctitorita de Sfanta Imparateasa Elena.
Vechimea sarbatorii se poate urmarii retrospectiv
in documente pana la sfarsitul secolului III, cand – dupa o traditie consemnata
de istoricul Nichifor Calist – pe timpul prigoanei lui Diocletian si Maximian,
o mare multime de crestini au pierit arsi de vii intr-o biserica din Nicomidia,
in care ei se adunasera sa praznuiasca ziua Nasterii Domnului. La inceput era
deosebire intre crestinii din Apus si cei din Rasarit, in ceea ce priveste data
acestei sarbatori. Astfel, in Apus, cel putin de prin sec. III, Nasterea
Domnului se serba, ca si azi, la 25 decembrie, potrivit unei vechi traditii,
dupa care recensamantul lui Cezar August, in timpul caruia Sf. Evanghelist Luca
ne spune ca s-a intamplat Nasterea Domnului (Luca II, 1 ), a avut loc la 25
decembrie 754 ab Urbe condita (de la fundarea Romei). Sfantul Ioan Gura de Aur
(† 407), intr-o Omilie la Nasterea Domnului din 25 decembrie 386, afirma ca
dupa o veche traditie, la Roma, inca de la inceput, Nasterea Domnului a fost
sarbatorita la 25 decembrie. Fericitul Ieronim († 420), intr-o Cuvantare la 25
decembrie, isi exprima convingerea ca in aceasta zi S-a nascut Mantuitorul
Iisus Hristos, deoarece aceasta reprezinta o traditie veche si universala. Cel
care vorbeste pentru intaia oara de consensul unanim al Bisericii de a fixa
Nasterea Domnului in ziua a opta a calendelor lui ianuarie, adica la 25
decembrie, este Fericitul Augustin († 430).
In Rasarit, pana prin a doua jumatate a secolului
IV, Nasterea Domnului era serbata in aceeasi zi cu Botezul Domnului, adica la 6
ianuarie; aceasta dubla sarbatoare era numita in general sarbatoarea Aratarii
Domnului. Se considera ca sarbatoarea Nasterii s-a despartit pentru prima data
de cea a Botezului, serbandu-se la 25 decembrie, in Biserica din Antiohia, in
jurul anului 375 apoi la Constantinopol in anul 379
Termenul Craciun a primit mai multe explicatii
etimologice, fiind dedus fie de la un cuvant autohton, ce numea trunchiul de
brad ars pe vatra in cea mai lunga noapte a anului sau in cea de 24 spre 25
decembrie, pentru a rechema puterea soarelui, un ritual practicat de numeroase
populatii indoeuropene, fie raportat la un latinesc creationem „creatie",
cu referire la nasterea lui Iisus Hristos. Dar este usor de admis ca
sarbatoarea crestina s-a suprapus peste vechiul obicei antecrestin. O dovada in
aceasta ordine de idei o constituie faptul ca ortodoxia a acceptat destul de
tarziu si cu unele rezerve termenul Craciun pentru Nasterea Domnului, numita in
limba veche prin formula Nascutul.
Nasterea Mantuitorului nostru Iisus Hristos este
dovada vesnica, nezdruncinata a ingrijirii lui Dumnezeu de lume. Nadejdea
mantuirii si a venirii Rascumparatorului fagaduit n-a incetat nici o clipa de
la Adam pana la Iisus Hristos. Proorocii au vestit mantuirea prin Iisus
Hristos. Misiunea proorocilor cuprinde in sine revelatia dumnezeiasca. Daniil a
prezis timpul nasterii Mantuitorului aratand ca de la iesirea poruncii pentru
zidirea din nou a templului din Ierusalim pana la venirea lui Iisus Hristos vor
fi 490 de ani. Isaia a spus ca se va naste din fecioara si Il numeste Dumnezeu:
„Pentru aceasta Domnul meu va da un semn: Iata fecioara va lua in pantece si va
naste fiu si vor chema numele lui Emanuel".Omenirea a fost instiintata de
aceasta la 25 martie 748 de la intemeierea Romei. Sfantul Arhanghel Gavriil a
binevestit apropierea mantuirii. El a aratat misiunea Mantuitorului Iisus
Hristos in lume ca Fiu al lui Dumnezeu, cand a spus Sfintei Fecioare: „Nu te
teme Marie caci ai aflat har la Dumnezeu. Si iata vei zamisli in sanul Tau si
vei naste un fiu si vei chema numele lui Iisus. Acesta va fi mare si Fiul Celui
Prea Inalt se va chema; si Domnul Dumnezeu ii va da Lui tronul, parintelui sau
David. Si va imparati peste casa lui Iacov in veci si imparatia Lui nu va avea
sfarsit' (Luca I, 30-33). Sfantul Apostol si Evanghelist Luca pune in centrul istorisirii sale despre nasterea Mantuitorului persoana
Fecioarei Maria. El aminteste de venirea Ingerului Gavriil la o fecioara din
Nazaret, logodita cu un barbat pe nume Iosif. Numele fecioarei era Maria, care
in ebraica inseamna „Desavarsita". Parintii Fecioarei Maria erau Ioachim
si Ana, acestia lasand-o pe fiica lor la Templu, incepand cu varsta de trei
ani. Astfel, Maria a ramas la Templul din Ierusalim pana la 12 ani, varsta la
care fetele trebuiau, dupa traditia iudaica, sa se casatoreasca. Preotii de la
Templu, stiind ca fata nu mai putea sta aici dupa varsta de 12 ani, dar
cunoscand sfintenia vietii ei, au hotarat sa o dea spre logodna unui om mai
varstnic, pentru ca, in felul acesta, tanara sa-si pastreze fecioria. Sfantul
Maxim Marturisitorul exprima foarte frumos momentul alegerii lui Iosif drept viitor logodnic al Mariei. Dupa
relatarea acestuia, Iosif, care avea atunci peste 70 de ani, ar fi fost ales
dintr-un numar de 12 barbati, care au primit 12 toiege. La rugaciunile
preotilor de la Templu, toiagul lui Iosif a inflorit precum odinioara cel al
lui Aaron. In acest fel au stiut care dintre ei era vrednic a se logodi cu
Maria.
Recensamantul din Iudeea trebuia sa se faca tinand
seama de vechea stare a poporului evreu impartit in triburi, astfel ca fiecare
om trebuia sa se inscrie nu in locul unde se afla, ci in cetatea de bastina a
fiecaruia, adica in locul din care se tragea. Deci, atat Iosif logodnicul, cat
si Sfanta Fecioara trebuiau sa se inscrie in orasul stramosului David, adica in
Betleem. La iesirea din Betleem, dincolo de poarta din spre miaza-zi s-au
oprit. Ei zarira o pestera care slujea drept staul de vite, o scufundatura cu
un acoperis mic in fata, in felul acela pe care le construiesc si azi Arabii si
care sunt atat de multe in Orient. Se adapostisera acolo si acolo, in saracia
cea mai desavarsita, Maria aduse pe Mantuitorul pe lume. Sfantul Evanghelist
Luca si-a scris evanghelia cand Sfanta Fecioara inca mai traia. El a fost in
preajma ei si multe din cele istorisite le-a stiut chiar de la dansa.De
asemenea, Sfantul Evanghelist Matei prezinta momentul Minunii din Betleemul Iudeii: Iar nasterea lui Iisus
Hristos asa a fost: Maria, mama Lui, fiind logodita cu Iosif, fara sa fi fost
ei inainte impreuna, s-a aflat avand in pantece de la Duhul Sfant. Iosif,
logodnicul ei, drept fiind si nevrand s-o vadeasca, a voit s-o lase in ascuns.
Si cugetand el acestea, iata ingerul Domnului i s-a aratat in vis, graind:
Iosife, fiul lui David, nu te teme a lua pe Maria, logodnica ta, ca ce s-a
zamislit intr-insa este de la Duhul Sfant. Ea va naste Fiu si vei chema numele
Lui: Iisus, caci El va mantui poporul Sau de pacatele lor. Acestea toate s-au
facut ca sa se implineasca ceea ce s-a zis de Domnul prin proorocul care zice:
'Iata, Fecioara va avea in pantece si va naste Fiu si vor chema numele Lui
Emanuel, care se talcuieste: Cu noi este Dumnezeu'. Si desteptandu-se din somn,
Iosif a facut asa precum i-a poruncit ingerul Domnului si a luat la el pe
logodnica sa. Si fara sa fi cunoscut-o pe ea Iosif, Maria a nascut pe Fiul sau
Cel Unul-Nascut, Caruia I-a pus numele Iisus".Sfantul Apostol si
Evanghelist Matei mai istoriseste de venirea magilor de la Rasarit cu aur,
smirna si tamaie... de inselarea lui Irod, de fuga in Egipt, de uciderea
pruncilor, de intoarcerea de acolo dupa moartea lui Irod si asezarea in Nazaret.
Cei trei magi aduc drept daruri aur, smirna si tamaie. Sfantul Ioan Gura de Aur
interpreteaza aceste daruri ca fiind modul magilor de a arata ca-L considera pe
Iisus nu doar un rege, dar si Dumnezeu.
Nasterea lui Iisus Hristos este inceputul
mantuirii noastre si aratarea tainei celei din veac, a unirii desavarsite a
divinului cu umanul. Intruparea Cuvantului reprezinta pogorarea lui
Dumnezeu-Cuvantul la creatura cazuta in pacat, pentru facerea din nou a omului
zidit dupa chipul lui Dumnezeu.
http://www.crestinortodox.ro
Colinde:
Andra- O, ce
veste minunata! http://www.youtube.com/watch?v=aU7Oedb6H-g
In
cetatea-mparateasca http://www.youtube.com/watch?v=EjSaj7RcIsI
Paula Seling- La
Vifleem, colo-n jos http://www.youtube.com/watch?v=c9MFj8Lonus
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjV3WPoM0C7jAgJd3pdbR4UKalpo5WxQQatUGyHKkqtlpQw1kgYoHtfF65qlcYJ8vMPV8FB3_-1M3RF1-8sa6AP7ZUYXTn_8P-t73jFs3brLJs6V8dikO9GKiIdTg4PdUVdnW1PbKD9__iX/s400/inspiratdetine4.jpg)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu